۱۳۹۰ اسفند ۱۴, یکشنبه

تحرکی دیگر


الف صیاد

لغو تحریم و تحرّکی دیگر


دور اول انتخابات مجلس تمام شد و حکومت با کمک تحریمیان راحت تر به مشروطه خود رسید. اینک با بازی خوردن معترضین و نیز باند احمدی نژاد مجلس یکدست برای رهبر تشکیل میشود. فرصت کافی برای انتقاد از هماهنگ کنندگان محترم  جنبش سبز بدلیل عدم توجه به انذارها و یاد آوری سوابق امر به آنها  در پیش خواهد بود. این عزیزان پاس زیبای احزاب اصلاح طلب  که بشکل عدم معرفی و یا تأیید داوطلبان انتخاباتی بود و اشاره آنها به اینکه مردم میدانند با چنین انتخاباتی چگونه برخورد کنند را متوجه نشده و با تحریم انتخابات به دروازه خود گل زدند . باشد تا در قدمهای بعدی هماهنگی بیشتری در بین معترضین بعمل آید ونیز  از مواضع التقاطی بین چپ و راست احتراز شود اگر چه  افراط و تفریط  در هر امری مذموم است و گفته اند که ،  اَلیَمین و الشّمال مذلّه و الطّریق الوسطی هی الجادّه ولی حتی در صورت زاویه دار بودن یک گروه با کل جامعه، هر نحله فکری در چهارچوب مشی عقیدتی خویش بهتر  به  اتخاذ تصمیمات منسجم و هدفمند نائل میشود. تعامل بین گروههایی که سوابق خصمانه با یکدیگر داشته اند تنها با تبیین تازه ای از مواضع جدید و مشترک آنان ( طریق الوسطی)  قابل درک است ولی قبل ازاین مرحله  و بدون هر گونه  توجیهی دست بدست دادن آنها  از لحاظ سیاسی زیانبار میباشد .
در این دور از انتخابات،  با وجود ذکر سوابق مستدل  ودلائل متعدد  در لزوم  رد تحریم انتخابات ، از جمله در مقاله  نو- روز! از 12 اسفند شروع میشود     این گزینه با وجود سلبی و انفعالی بودن آن،  در دستور کار  جنبش سبزقرارگرفت و نتیجه قابل پیش بینی ( تسهیل  در کار  آمار سازی برای حکومت و حذف بیشتر نمایندگان باقیمانده از جبهۀ   اصلاحات در مجلس ) به تحقق پیوست. روش برتر روندی  ایجابی و فعال بنام  "مشارکت معترضانه در انتخابات " بود که   درست نتیجه ای مغایر با این وضع  یعنی  اجبار حاکمیت به تقلب گسترده و افشای بیشتر آن  (سر کشیدن جام زهر) یا تن دادن به قواعد دموکراسی ، به هم ریختن نظم درونی اقتدارگرایان  و کمک به انتخاب مجدد نمایندگان اصلاح طلب  و حتی امکان افزودن بر تعداد آنها از طریق حمایت از قانونگرایان در بین راهیافتگان به لیست نامزدهای انتخاباتی را میتوانست  ببار آورد.
 آقای خاتمی با شهامت خویش و  برای ارائه طریق ، با مشارکت معترضانه در انتخابات برگه رأی خود  را باطل کرد و روی آن فقط  نوشت  جمهوری اسلامی.
این اقدام، که به رغم دولت متوهم و حاکمیت پشتیبان آن بعمل آمد دفاع از نظام و قانون اساسی در کلیت آن و قانونگرائی است . این حرکت نمادین اقدامی  راهبردی و سنگ زیر بنای اعتراضات سازنده در آینده خواهد بود.  به هر حال اصلاح مسیر تمام طیفهای جنبش سبز در هر زمان ممکن  و دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.
 تحرکی دیگر
 از نکات مثبت برنامه  تحریم  در روز انتخابات ، تصمیم به خانه نشینی و عدم حضور در خیابان و سطح شهر بعنوان اعتراضی قابل توجه برای ناظران مطبوعاتی بود. این وضعیت موجب تداعی حصر بزرگان و نیز زندانی نمودن بسیاری از نخبگان سیاسی و در ادامه  توجه بیشتر مردم به مسئله حاد جامعه  در مورد  زندانی نمودن بی رویه افراد در قاموس حکومت و نظام قضائی گردید  .اینک بعنوان یک پیشنهاد: 
روز 12 فروردین ماه که روز رفراندم جمهوری اسلامی است ، حاکمیت در صدد برپائی مراسم خاص و یاد آوری شور شوق مردم در سال 58 میباشد تا مثل همیشه با هزینه مردم به اسراف و تبذیر بپردازد و در داخل و یا خارج از کشور کارناوال ریشخند راه بیاندازد تا شاید برای درد بی درمان عدم مشروعیت خویش مُسکّنی بیابد.  از اینرو دوازدهم فروردین برای حکومت روز بسیار با اهمیتی است.  اگر در این روز، بعنوان انزجار از سیاست زندانی کردن بی رویه مردم و باز داشت و زندانی نمودن  غیر قانونی  فعالین سیاسی و نخبگان  و حصر بزرگان جامعه ، برنامه اعتراض و خانه نشینی  مردم در دستور کار قرار گیرد خصوصاً با تقارن مثبتی که این روز  با سیزده نوروز دارد نتایج  اثر گذاری را ببار خواهد آورد.
 باشد که قبل از عید نوروز در مشکل زندانیان و محصورین گشایش عمده ای پدید آید.       
   

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

درباره من

در دموکراسی، پیش فرضهایی مانند لزوم، احزاب سیاسی ،انتخابات و سازه هایی،که بدلیل قدرت زا بودن به زورمحوران امکان میدهد تا مصالح ملت و کشور خود را فدای منافع خود بنمایند با اهداف دموکراسی در تضاد هستند. توضیح این تابوها و راه برون رفت از بن بستهای موجود در دستور کار این وبلاگ است