۱۳۹۰ فروردین ۲۸, یکشنبه

دموکراسی در ایران فردا



دموکراسی در ایران فردا

در مقاله« پرسشهای بنیانی دموکراسی و جنبش سبز»این چیستارها آمده بودند
1- در مورد انتخابات آیا اشراف رأی دهندگان به آثار رأی خود درموضوعات سیاسی ومسئولیّت پذیری هر فرد در مورد نتایج رأی خویش مانند هر عمل و اقدام حقوقی و یا اقتصادی قابل اجراست؟
2- آیا میتوان راهکاری یافت که هر رأی دهنده نتایج نیک و یا بد رأی خود را مستقیماً دریافت کند؟.
3- آیا پذیرش هر آنچه را حاکم بخواهد بنام انتخابات انجام دهد و تسرّی  نتایجی دلخواه از این ترفند به سر‌نوشت آنها که با آن موافق نیستند و غائبین انتخاباتی ویا افرادی که بعدا متولّد میشوند( در مورد رفراندم یا همه پرسیهای مرتبط با قانون اساسی) پذیرفتنی است ؟.
4- آیا اسقاط  حق رأی عده‌ای از مردم در پای صندوقها بنام انتخابات، نظر و مصالح همگی افراد جامعه را تأمین وکفایت میکند وآیا این گونه دموکراسی را قبول دارید ؟.
5- آیا میشود به نقش و کارکرد حزب یا احزاب سیاسی پایان داد ؟
 سؤالات فوق بعنوان پیش زمینه ارائه طرحی نوشته شده بودند که ایده اصلی آن برای پاسخ به تأسیس حزب رستاخیز بوده است ودر اینجا قسمتهائی خلاصه شده از آن را میخوانید . اگر پاسخهای ذیل و یا حتی پرسشهای اشاره شده را نمی پسندید و یا فکر میکنید جوابها ناقص یا غیر اجرائی هستند نظر خود را بیان فرمائید. لطفا قبول بفرمائید که برای جور دیگر دیدن و هم صحبتی، اوراق دفتر وچشم‌ها را باید شست.  

 
مردُمرایی،  برداشتی ازدموکراسی است با هدف گسترش وتحکیم هرچه بیشتر تفاهم و همکاری اجتماعی وحذف عنصر قدرت از تعامل سیاسی وجایگزین کردن آن با اراده‌های جمعی و مسئول در جوامعی که ادّعای دموکراسی یا دموکرات بودن را دارند.
 مردُمرایی ضمن پای بندی به ‌اهداف و ایده‌آلهای ضدّ استبدادیِ دموکراسی ،  از نظر فرم و محتوا با اکثر روشها و ساز و کار‌های رایج سیاست ‌ورزی، و همچنین ‌باورهای نهادینه شده‌ای مانند جایگاه قانون اساسی ، نقش حزب سیاسی و  نحوۀ اخذ آرا( صندوقی) و... که آنها را پیش فرض و گاه عین دموکراسی می شناسیم مباینت و حتی تضاد دارد.  
مردُمرایی تبیین و باز تعریف دموکراسی را بر پایه اصل کرامت انسانی واعلامیّه حقوق بشرکه ‌اصول زیربنائی آزادی‌ها هستند و همچنین وظیفه دولت‌ها را در چهارچوب تصوّر وانتظارات عموم مردم از کلمه دموکراسی، مبنای فرض و بررسی قرار داده است، با این جمع‌بندی و پیشنهاد که: روند امور سیاسی هر جامعه به تمام معنا بر پایه نظرات آگاهانه، مسئولانه و هدفمند افراد(بجای آرای فلّه‌ای و صندوقی)  تنظیم گردد.
 توضیحاً آنکه در روش مردُمرایی، ورود به  حیطۀ خدمات عمومی و حکومتی در تمامی ادرات و نهادها فقط  از طریق برگزاری امتحانات ورودی بین واجدین  شرایط و مطلقاً بدون دخالتهای گزینشی وعقیدتی انجام میگیرد. ارتقاء شغلی کارکنان بخش دولتی و احرازمشاغل و مناصب تا بالاترین رده های سیاسی  ، بر پایه مجموعه‌ای از امتیازات ، جایگزین بازیهای انتخاباتی و هر گونه  انتصاب است. این امتیازات با ارزیابی‌های ادواری از خرد (خدمات، رفتار و دانشهای)  کارکنان در رسیدن به اهداف شغلی ، بر آورد و تعیین شده و برای تعیین ضریب حقوق  فرد در مقطع بعدی خدمت  نیز از آن استفاده میشود.
نحوۀ ارزیابی ها مختصراًً چنین است
·       خدمات افراد بر اساس آمارکاری و بازدهی شغلی هر فرد ارزیابی میشود،
·        رفتار فرد بر پایه ارزیابی از درک درست او از مسئولیّت و رفتارمتناسب وی برای پیشبرد اهداف شغلی درمراودات با همکاران و مراجعین سنجیده میشود . این قسمت از ارزیابی بطور متقابل ومشترک توسط تمام همکاران انجام میشود،
·       دانشهای مرتبط با کار و نو آوری ها وابداعاتی که منجر  به صرفه جوئی و ارتقای سطح خدمات میشوند، بر اساس مراحل آموزشی، دوره‌های تخصّصی و ارزیابی از طرحهای ارائه شده توسط هر فرد، ارزیابی میشوند.
 این روش  در تمام سطوح اشتغال، در هر سه رکن حکومتی و در سراسر ادارات نهادها وکارخانجات دولتی ومؤسساتی که به نوعی بودجه دولتی در آنها  دخیل باشد بر قرار خواهد بود.  توضیح لازم آنکه شوراهای محل، شهر و استان  که خود نیز بر پایه برگزاری امتحانات ورودی برای شوراهای محل تشکیل شده و اعضای آنها ازطریق ارزیابی فوق به عضویّت در شوراهای بالاتر ارتقاء یافته‌اند به اضافه نهادهای مردمی نظیر  کانونهای تخصصی، اتّحادیه‌ها واصناف، بعنوان زیربناهای تکوین مجالس قانون گزاری ونظارتی پیشنهاد شده‌‍‌اند.
 با این ترتیب کشورتوسط نخبگانی فرهیخته که در طول سالها خدمت خود  صداقت، تجربه و تخصص خویش را به اثبات  رسانده و بدون یاری جستن از حزب وسازمان سیاسی ،با اتکّاء بر توانمندیها ،اراده و شخصیت خویش  ارتقای مقام یافته‌اند، با نظارت جمعی کارکنان در هر واحد شغلی اداره میشود. از ابتدا  نیز ابزار سوء استفاده از نیروهای دفاعی و نظامی برای کسب قدرت سیاسی ،  از دست متصدّیان امر خارج  شده وبالطّبع شکل گیری هرگونه هسته فساد و نیروی توتالیتر از این طریق عملاً منتفی است.
 روش مردمرایی مطلقاً در اموال و قرار دادهای مردم و بخش خصوصی دخالتی ندارد و ادارات و قوانین ناظر بر آنها تنها در خدمت توسعه، رفاه  عدالت اجتماعی و شکوفائی اقتصادی  جامعه  میباشند.
 این روشها بدلیل انگیزه سازی برای بازدهی حد اکثری ،ایجاد نظم کاری و صرفه جوئی‌هائی که ناشی از نظارت جمعی است،  میتواند در بخش خصوصی نیز کار ساز و بسیار مفید باشد و برای اداره امور تعاونی‌ها کاملا ًایده‌آل است.
با استقرار چنین روشی که تنش زدائی از جامعه یکی از وجوه افتراق آن با دموکراسیها است احزاب سیاسی بلا موضوع شده، لابی گری و فشار روزنامه‌ها و وسایل ارتباط جمعی در امور دولتی ، خبرگان و کارشناسان مسئول  بی اثر، و تظاهرات خیابانی و اعتصابات غیر ضروری مینمایند.
میتوان فهرستی از امتیازات و کاربردهای عملی مردمرایی را که نتیجۀ برگشت ولایت و حاکمیّت مردم برخویش است، بر شمرد ولی چون  توضیح همۀ آنها در یک مقال مقدور و ممکن نیست ، ذیلاً به بعضی از  مهمترین آنها  اشاره میشود:
·       حذف انتخابات صندوقی و انتصابات قدرت مدار ونمایشها وهزینه‌ها وفضاحت‌ها و پیامدهای سراسر فساد آنها  از روند سیاسی  کشور،
·       به نتیجه رسیدن انقلاب اداری وحذف کم کاری، کارشکنی و ارتشاء از بخش عمومی که لازمۀ آنها تأمین حدّاقلهای زندگی کارکنان و پرداخت هزینه زندگی بر اساس نرخ تورّم است،
·       مشارکت عملی تمام کارکنان دولت ونیز بخش خصوصی از طریق بنیادهای مردم نهادی که فوقاً بدانها اشاره شد، درجهت تکامل وهدفمند شدن امور سیاسی کشور. در نتیجه  مشارکت در امور سیاسی برای تمام افراد جامعه آنهم بطور مستمر امری ناگزیر خواهد بود واصولاً همگان در حدّ خود، با سیاست، زندگی میکنند.
·       عدم امکان شبکه سازی ورشد عوامل بیگانه در نظام سیاسی کشور و جلوگیری یا امحای سیستم کارگزاری و نقل انتقال عناصرانتصابی و نفوذی در دستگاههای دولتی، البتّه اگر وجود داشته باشند!
·       استفاده آموزشی از روشهای ارزیابی مشترک ومتفابل برای درک توأم مواد آموزشی وتربیتی و مفهوم مسئولیت در تمام مقاطع آموزشی ،
·       استفاده به منظورباز پروری وتربیت پایدار درمورد تمام باز‌داشتگاهها و مدجویان، وکمک گیری از آنان در اداره ونظم محیط تربیتی واستقرار خویش، به پایان آوردن پیش از موعد دوره های آنان از طریق اعمال امتیازات همیاری آنها برای این منظور.
·       این لیست را که باهدف استقرار مسئولیّت جمعی، نظارت مشترک، وعدم سلطه فرد بر دیگریست  با محک طرح و حلّ انواع مشکلات اجتماعی بسنجید و آنرا ادامه دهید. شما اکنون میتوانید با مروری بر ابتدای مقاله به بینید که آیا سؤالها پاسخ در خور داشته اند یا خیر .

 لازمه نیل به اهداف فوق و ورود به نوع دیگری از فضای سیاسی ، استقرار مجلسی مشروع  ودولتی ملی  میباشد که شرائط استحاله تدریجی و ارتقای نظام سیاسی کشور را فراهم نمایند. اگر مجلس در رأس امور باشد میتواند دولتی را تنفیذ و یاری نماید که با روشن رایی و توانمندی ،  اقتدار ملی  و وقار سیاسی کشور را تأمین نموده و با کارشناسی در تمام مسائل، پریشانی ها را سر و سامان دهد وجامعه را در رابطه با رشد متوازن مادیّت و معنویّت رهنمون باشد.

 پیروزی به استقبال شما آمده

 اوضاع  داخلی و بین االمللی تمام شرایط لازم برای تحمیل قانون گرایی به حاکمیت و نجات مجلس از حالت انفعالی و برگزیدن نمایندگان واقعی، یا سلب مشروعیت از حکومت از طریق نقشه راه در انتخابات پیش رو،  و برون رفت از بن‌بستهای بیشمار داخلی و خارجی را فراهم نموده است .
حرکت بنیانی برای نیل به این هدف را از طریق هماهنگی  بین تمام جناحهای معترض به سیاستهای نظامی امنیّتی حکومت  که از چهار سال پیش آغاز شده با اطمینان و جدیّت ادامه دهیم.
 برای آگاهی بیشتر از توافقها بر سر نقشه راه بنام «مشارکت مشروط و معترضانه درانتخابات» که  مورد  التزام  احزاب قانونگرا و پیش کسوتان سیاسی بوده و نتایج مقدماتی آن را در بیانیّه های رسمی اعلام نموده‌اند ، به مقاله « سال رفراندم ملی»  مراجعه فرمائید. جزئیات بیشتری از نحوۀ پس گرفتن بیعت از حکومت و به ثبت رساندن زوال مشروعیّت آن قبلاً منتشر شده است.
با ایمان به پیروزی قطعی خویش هر چه زودتر بر تمام مشکلات فائق شده و با ثمر رساندن کوشش سالهای متمادی وچندین نسل  در برقراری جامعه‌ای فعال، پویا و امیدوار، زخمهای جانکاه جامعه را التیام بخشیم. عناصرمتوهّم و بی فرهنگ اگربازهم فرصت بر گزاری انتخابات نمایشی بدون «حضور معترضانه» مردم را بیابند،  تردید ویا انفعال سیاسی هر کدام ازما را دستمایه کاریکاتورمشروعیت خود کرده وبرای مدّتی همچنان با نمایشی از اندک وظیفه خواران خویش به تباهکاری سیاسی و هتک حیثّت ملی واتلاف ثروتهای عمومی ادامه میدهند. از هم اکنون وپیش از اینکه تمام خطوط اطلاع رسانی به محاق سانسور و تعطیل بروند در مورد جزئیّات و نوع پیام رسانی تصمیم گیری کنید.
    تا انتخابات وجود دارند میتوان  با مشارکت مشروط و معترضانه در آنها برای رسیدن به تمام اهداف رشد و توسعه ، از موقعیت حسن استفاده را نمود. فرصت حضور در صحنۀ سیاسی وقدرت اراده و رأی خود را برای به ثبت رساندن زوال مشروعیّت حکومت و اعتلای نظام سیاسی دست کم نگیریم و آنها را به هدر ندهیم. راستی غیر ازکلمات - باطل شد - چه پیامی را در ورقه رأی خود به حکومت میدهید؟.

 این مقاله با استفاده از کتاب مردُمرایی یا (دموکراسی در ایران فردا) نوشته شده است




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

درباره من

در دموکراسی، پیش فرضهایی مانند لزوم، احزاب سیاسی ،انتخابات و سازه هایی،که بدلیل قدرت زا بودن به زورمحوران امکان میدهد تا مصالح ملت و کشور خود را فدای منافع خود بنمایند با اهداف دموکراسی در تضاد هستند. توضیح این تابوها و راه برون رفت از بن بستهای موجود در دستور کار این وبلاگ است